3 vragen voorafgaand aan je on-demand coachingsessie


Geplaatst op: Outplacement

 

Je postbus zit boordevol e-mails (allemaal dringend). Je ‘rent’ van de ene naar de andere videovergadering of, voor sommigen, naar persoonlijke afspraken. Elke dag is tot de nok gevuld en het kost je steeds meer moeite om je prioriteiten te stellen en je tijd effectief in te delen om complexe problemen op te lossen en je leiderschapsstijl en -vaardigheden te laten groeien.

Het goede nieuws terwijl je dit leest, is dat je hebt nagedacht over en/of al toegang hebt tot leiderschap-coachingsessies. Misschien werk je al samen met een executive coach of is je organisatie net begonnen met RightCoach™ on-demand coaching. Ongeacht je situatie, het is van belang een klankbord te hebben om je zorgen openhartig en vertrouwelijk te kunnen uiten. De directe toegang tot een leiderschapscoach stelt je in staat op de pauzetoets te drukken om te focussen op wat er nú speelt, en iets van de vermoeidheid en stress die je ervaart, te verlichten.

Met decennialange ervaring in talentmanagement, weten we hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat elke coachingsessie een sterke impact heeft. Hoe productiever de sessie, des te sneller bouw jij de vaardigheden op die je nodig hebt om te excelleren in je baan. Begin met jezelf de volgende drie vragen te stellen om het maximale te halen uit je volgende on-demand coachingsessie:

 

  1. Over welk specifiek onderwerp wil je het hebben?

    De sleutel tot een productieve on-demand coachingsessie is te focussen op één specifiek onderwerp of vraagstuk dat boven alles uitstijgt, zoals een komende presentatie of een ingewikkelde relatie met een collega. Maar breek je niet het hoofd over de vraag of dit ‘coachwaardig’ of niet is. Elke situatie die je verbaast of zorgen baart leent zich perfect voor een coachingsessie—geen enkel onderwerp is te eenvoudig, of juist te complex.

    Door het onderwerp vooraf uit te lichten, sta je zélf aan het stuur van de sessie, en neem je ook zélf de leiding in je eigen professionele ontwikkeling. Zo helpt RightCoach™ dit te faciliteren door de onderwerpen voor coachingsessies in te delen in drie hoofdcategorieën — Leidinggeven aan jezelf, Leidinggeven aan anderen, en Leidinggeven aan de organisatie. Ter ondersteuning van een worstelend teamlid stelt RightCoach™ de volgende drie vragen, waarmee je meer verdieping schept nog voordat de sessie is begonnen:

    • Waarmee zou deze coachingsessie je specifiek kunnen helpen?

    • Welke achtergrond of context is van belang voor dit gesprek?

    • Is er nog iets anders dat je graag met je coach zou willen delen?

  2.  

  3. Wat hoop je uit de coachingsessie te halen?

    "Eén van de beste dingen die een coachee tijdens een sessie kan doen is om snel het onderwerp of vraagstuk vast te stellen waarover hij/zij coaching wil ontvangen, dit in aanvulling op de informatie die hij of zij al vóór het gesprek heeft verstrekt. Een voorbeeld: één van mijn meest succesvolle coachingervaringen begon met een coachee die zei: ‘Ik wil dat mijn manager mij zichtbaar maakt in de organisatie.’ Deze persoon gaf te kennen wat zijn/haar uitdaging was, wat het voor mij makkelijker maakte om hem/haar bij te staan om zich op het eigen gedrag te focussen en meer werk te maken van netwerken en het onderhouden van interne contacten. Sessies met hoge impact maken veel los. Ze leggen onderliggende gedragspatronen bloot die veel tijd en inspanning vragen om aan te pakken. Maar het is absoluut noodzakelijk om te kunnen groeien." – Amanda, executive coach RightCoach™


    Denk altijd aan het eindresultaat op langere termijn voorbij de specifieke situatie die je tijdens de coaching bespreekt. Wil je een meer betrokken, empatische leider zijn? Hoe kan dit eraan bijdragen om de carrièreladder sneller te beklimmen? Zoek je manieren om je team of organisatie beter te laten presteren? Als je dit vanaf de start met je coach deelt, dan kan hij of zij al zijn/haar ervaring en vaardigheden inzetten om je daar te brengen, bovenop de inzet om met jou je meest dringende vraagstukken op te lossen en aan je leiderschapsvaardigheden voor de toekomst te werken. Zo haal je maximaal rendement uit een sessie van 30 minuten!

  4.  

  5. Welk type coach is daarvoor nodig?

    Nu je het onderwerp waarover je wil praten hebt uitgelicht en het gewenste resultaat hebt vastgesteld, verkeer je in een betere positie om je coach, of coaches, met verstand te kiezen. Stel jezelf de vraag: welke professionele achtergrond en coachingstijl werkt het beste voor mij?

    Op dit punt biedt het RightCoach™ filtersysteem een enorm voordeel. Terwijl jij in je persoonlijke netwerk kopje-onder gaat of eindeloos door LinkedIn scrollt op zoek naar een geschikte coach, maakt het RightCoach™ on-demand netwerk van coaches die hebben gewerkt met leiders in de hele wereld, het je een stuk makkelijker. Het platform stelt je in staat gedetailleerde coachprofielen te filteren en je favorieten te kiezen op basis van:

    • Sector – gezondheidszorg, consumptiegoederen, maakindustrie, technologie, academische wereld en meer

    • Vakgebied – verandering aansturen, teamprestaties opbouwen, enz.

    • Voorkeurstaal – Engels, Frans, Spaans, Mandarijn en meer

    • Beschikbare data en tijden – coaches zijn beschikbaar binnen 2-uursschema’s

    "Iemand aanspreken aan de andere kant van de wereld was geen enkel probleem. Sterker nog, het werkte zelfs beter omdat zij neutraal naar mijn werkwereld keken. En toch bracht het ook een enorme meerwaarde met zich mee omdat leiders waar ook ter wereld met vergelijkbare vraagstukken te maken hebben." – coachee RightCoach